Rico hoefde geen concessies te doen…. en won

Rico Zweers van de Mannen van Schuim (conceptontwikkelaars in vastgoed) vertelde tijdens de oc070 van 3 mei 2017 over de door hun gewonnen prijsvraag: Binckhorst Kavel 2 van de gemeente Den Haag.

Rico Zweers werkte tot 2012 bij een projectontwikkelaar. Vastgoed concepten (winkelcentra, kantoorgebouwen, parkeergarages maar ook wijken en gebieden) ontwikkelen, kloppend en financieel gezond maken was al tientallen jaren zijn ding. Toch groeide langzaam maar zeker het besef dat het anders moest kunnen: de vastgoed wereld. Samen met collega en vervolgens compagnon Niels maakte hij de stap naar het ondernemerschap als: de Mannen van Schuim. De afgelopen jaren hebben ze hun positie verworven als conceptontwikkelaars die dingen anders zien, in een groter geheel, een duurzaam geheel en in een bredere context.

Het was niet de eerste competitie waar Rico samen met zijn team aan mee deed. De afgelopen jaren was hij vaak als mede inschrijver betrokken bij vergelijkbare competities waarbij de overheid op zoek is naar een nieuwe bestemming voor een gebouw, een kavel of een heel gebied. Maar nooit eerder won hij de eerste prijs.

Bij Kavel 2 ging het dus om een kavel op de Binckhorst waar er voor de komende 10 jaar een gebouw neergezet mag worden. Verschillende partijen kwamen met een voorstel en het ontwerp onder regie van de Mannen van Schuim werd als winnaar gekozen .

Een gebouw dat, als Lego, ook weer uit elkaar gehaald kan worden om wellicht elders opnieuw opgebouwd te worden. Met, onder andere: op de begaande grond social ondernemer Happy Tosti, op de eerste verdieping een incubator en bovenop een rooftop bar. Het concept past in de ontwikkelingsdoelstelling van het gebied en vooral: kent geen concessies. De Mannen van Schuim hebben het voor de volle 100% ontworpen zoals zij denken dat het zou moeten. Dat klinkt voor de hand liggend, maar dat betekende wel dat er op een aantal punten creatief is om gegaan met de gestelde voorwaarden. Omdat ze zelf hoofd inschrijver waren, konden ze 100% maken waar ze zelf in geloven. En dat was in het verleden toch anders, waarbij ze toch vaak iets van zichzelf moesten opgeven.

Naast het ontwerpen van een duurzaam gebouw was de uitdaging uiteraard ook om er een ‘kloppende businesscase’ van te maken. Dus: het gebouw moet financieel gezond kunnen draaien de komende 10 jaar. Passie en dromen gecombineerd met keiharde euro’s dus.

Dus de les is volhouden, maar vooral ook trouw blijven aan wie je bent, waar je voor staat ook in je aanbod naar anderen toe.

Dank voor je verhaal Rico, en oc070 komt zeker in 2018 een keer op bezoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *